Er zijn veel misverstanden over verzekeringen en over datgene wat verzekerd is.
Een auto van meer dan 8-10 jaar oud is zelden tot niet All-risk te verzekeren. Dit heeft vaak ook geen nut, aangezien de dagwaarde zo laag is, dat er geen noodzaak meer is om hem all risk te verzekeren. Wat je ook aan een auto doet, je zal weinig tot niets aan de dagwaarde toevoegen.
Een optie bij een zeer waardevolle auto is hem/haar te laten taxeren bij een gecertificeerd bedrijf. Dit kost doorgaans tussen de 200 en 300€. Met een dergelijk rapport kan je naar een verzekering gaan en je tegen die waarde laten verzekeren. En je zal natuurlijk snappen dat er nu een maar komt.

Als je een auto laat verzekeren tegen een getaxeerde waarde, dan gaat de verzekering extra eisen stellen. Vaak in de vorm van toevoeging van goedgekeurde alarmsystemen, auto moet in de nacht binnen staan en er maar dan nog maar heel beperkt mee gereden worden. Als je auto een daily driver is, kan je taxeren en tegen die waarde verzekeren wel op je buik schrijven.
Let trouwens ook op met verzekeren op naam van je ouders. Ik snap dat voor een aantal mensen hier het de enige manier is om wat meer vermogende auto te verzekeren. Echter bij veel internet-only verzekeraars gaat men ervan uit dat de verzekeringsnemer ook de enige bestuurder is. Dat is vaak de reden dat ze een stuk goedkoper zijn. Echter als je schade rijdt en men komt van de verzekering erachter dat de auto regelmatig door een andere bestuurder wordt bereden, dan de verzekeringsnemer, dan ben je niet verzekerd! Zoek een goede tussenpersoon die je hulp kan bieden. Toen ik 21 was en me rijbewijs haalde, kon de tussenpersoon regelen dat ik al begon met 40% noclaim. 2 jaar later kocht ik een Celica 2.0GTI-16v, die ik normaal gesproken nooit had kunnen verzekeren. Omdat ik 2 jaar echt schadevrij was, kon ik de auto via hem zonder problemen verzekeren op eigen naam. Zo blijf je opbouwen en weet je zeker dat je verzekerd bent.
Maar hoe verzeker je nu aanpassingen aan je auto, en wel zo dat je er wel elke dag mee kan rijden? Dat kan! Alleen is ook hier een goede tussenpersoon van belang. Je kan accessoires meeverzekeren in je polis, alleen zullen de meeste verzekeraars niet meer dan 500-1000€ meeverzekeren. Heb je een goede tussenpersoon, dan moet je met een beetje zoeken tot 3000-3500€ kunnen gaan. Dan houdt het trouwens wel op. Ik heb onlangs mijn verzekering laten oversluiten naar een nieuw tussenpersoon, die ik heb leren kennen via de Alfa156club. Hij heeft geregeld dat ik nu naast een dagwaarde van 3000€ en verzekerd accessoirebedrag van 3500€ heb. Trouwens ondanks dat je je verzekerd voor de accessoires, ook hier geldt dat er een dagwaarde wordt berekend van de nieuwwaarde of aanschafwaarde. Maar je krijgt dan meer terug, dan wanneer je normaal verzekerd bent en iemand rijdt je bumper aan gort op een parkeerplaats. Deze verzekering is nog lang niet genoeg voor alle aanpassingen, maar dat is het beste wat ik kon krijgen. 11 jaar schadevrij nu en een premie van 54€ per maand.
Als laatste moet iedereen die aan sprints meedoet, legaal of illegaal, er goed rekening mee houden dat je dan never nooit verzekerd bent. Elke verzekering heeft een clausule in de voorwaarden, dat zodra er sprake is van racen of competitief gedrag met andere weggebruikers, de verzekering niet geldt. Maar ik ga ervan uit dat iedereen dit hier doorheeft.