Motor houdt in bij optrekken

Problemen of vragen m.b.t. het motorische gedeelte van je auto? Hier kan je al je vragen of tips kwijt.

Motor houdt in bij optrekken

Berichtdoor AzzKickah » ma 07 sep 2009, 11:05

Beste mensen,

ik ben nu al een tijdje bezig een probleempje met mijn CRX op te lossen maar ik kom er schijnbaar niet uit.
Nu stel ik hier de vraag omdat Patrick aangaf dat er 4 monteurs op dit forum zitten. Ik hoop dan ook dat bij 1 van hun een lichtje gaat branden en kan zeggen 'het ligt daar aan'.

Niet lullig bedoeld maar ik zit dus niet te wachten op wilde gokjes of wat het misschien eventueel kan zijn.

Probleem: Als ik half gas of meer geef, voel ik dat de auto minder hard optrekt dan hij kan. Dit doet ie tot +/- 4000rpm, daarna voel je 'm opeens sneller optrekken.
Hij verbruikt ook vrij veel olie. Benzineverbruik is wel normaal. Ik rij gewoon 1:11,5 tot 1:12.

Wat ik al gedaan heb aan het blok:

Vervangen:
Bougiekabels
Bougies
Distributieriem
Kleprubbers
Waterpomp
Spanrol
Brandstoffilter
Verdelerkap
Rotor
Benzinetank
Benzinepomp (zit in tank)
Luchtfilter (en luchtaanvoer geoptimaliseerd)
Radiator (niet dat dat wat uitmaakt :P )

Gecontroleerd:
Lambda-sonde
Injectoren (reiniger in gehad)

En nog steeds houdt hij net zoveel in als voordat ik al deze onderdelen heb (laten) vervangen.

Wie weet waar het aan ligt? Wat moet ik zeker nog controleren?

Met andere woorden: WIE HELPT ME UIT DE BRAND?? Ik weet het niet meer namelijk...
Laatst bijgewerkt door AzzKickah op ma 07 sep 2009, 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
AzzKickah

Re: Motor houdt in bij optrekken

Berichtdoor berryvwfreake » ma 07 sep 2009, 11:26

software probleem is dat in je boordcomputer lucht en bezine werken niet goed samen
dan kan je als opzie cihptunging wat en aan rade is of je boordcomputer opnieuw resetten

of je injechttoren na kijken
Afbeelding
Bekeuringen betaal ik nooit, want iets wat je krijgt hoef je niet te betalen.
berryvwfreake

Berichtdoor berryvwfreake » ma 07 sep 2009, 11:31

hoe veel km stand heeft hij nu?????
Afbeelding
berryvwfreake

Berichtdoor AzzKickah » ma 07 sep 2009, 11:41

berryvwfreake schreef:hoe veel km stand heeft hij nu?????

280k

Mijn vorige CRX had meer dan 300k en die liep echt nog als een zonnetje.

berryvwfreake schreef:software probleem is dat in je boordcomputer lucht en bezine werken niet goed samen
dan kan je als opzie cihptunging wat en aan rade is of je boordcomputer opnieuw resetten

of je injechttoren na kijken

sorry deze wartaal begrijp ik niet.. :?

Je zegt lucht en benzine werken niet goed samen en dat is een software probleem??

Mijn computer in de auto geeft geen foutcode aan (lampje knippert niet).
AzzKickah

Berichtdoor berryvwfreake » ma 07 sep 2009, 12:30

hoe kan jij in je boordcoputer kijken dan????

en daar bij kan je niet elke auto gaan verglijken
ieder auto heeft zijn eigen karaketer
Afbeelding
berryvwfreake

Berichtdoor Patrick » ma 07 sep 2009, 12:32

Staat de DB-riem wel op tijd en de ontsteking? Geen vacuumlek? Ook dat kan je computer flink in de war schoppen....
Regelt de zondagavonden ... PB voor info :)
Patrick
Clublid

Berichtdoor AzzKickah » ma 07 sep 2009, 12:35

berryvwfreake schreef:hoe kan jij in je boordcoputer kijken dan????

en daar bij kan je niet elke auto gaan verglijken
ieder auto heeft zijn eigen karaketer

Bij de CRX zit de computer bij de passagiers-plek onder de voeten.
Als je daar de bekleding weghaald, kun je de computer zien.

Daarop zit een lampje. Die knippert om de foutcode aan te geven. Bijvoorbeeld 12 keer knipperen is foutcode 12.
Maar die knippert dus niet...
AzzKickah

Berichtdoor AzzKickah » ma 07 sep 2009, 12:36

Patrick schreef:Staat de DB-riem wel op tijd en de ontsteking? Geen vacuumlek? Ook dat kan je computer flink in de war schoppen....

De riem staat op tijd.
De ontsteking durf ik niet te zeggen. De verdelerkap + rotor zijn in ieder geval vervangen.
Hoe kan ik de ontsteking controleren? Of kan iemand dat? Dat moet toch met zo'n lamp of zo??

Vacuum-lek, hoe kun je dat controleren?
AzzKickah

Berichtdoor Patrick » ma 07 sep 2009, 12:39

Als je komt op de meet, die ik je ge-pb'd had ;), dan kan ik wel de lamp meenemen. Ik heb wel een stroboscoop lamp om onstekingen op tijd te zetten.
Joel kan er dan ook wel eens naar kijken, hij is 1 van de automonteurs hier op de site...
Patrick
Clublid

Berichtdoor AzzKickah » ma 07 sep 2009, 12:47

Patrick schreef:Als je komt op de meet, die ik je ge-pb'd had ;), dan kan ik wel de lamp meenemen. Ik heb wel een stroboscoop lamp om onstekingen op tijd te zetten.
Joel kan er dan ook wel eens naar kijken, hij is 1 van de automonteurs hier op de site...

Ja serieus? Kun jij dat doen?
Want dan kom ik absoluut zeker langs om dat te laten checken door jou!
AzzKickah

Berichtdoor AzzKickah » di 08 sep 2009, 09:50

Ontsteking de enige mogelijkheid waar het aan kan liggen dus?
AzzKickah

Berichtdoor Patrick » di 08 sep 2009, 09:51

Met de delen die je al vervangen hebt, lijkt me dat wel ... heeft dat blok van je VTEC? Nee toch? Anders kan je het daar ook nog in zoeken
Patrick
Clublid

Berichtdoor AzzKickah » di 08 sep 2009, 10:22

Patrick schreef:Met de delen die je al vervangen hebt, lijkt me dat wel ... heeft dat blok van je VTEC? Nee toch? Anders kan je het daar ook nog in zoeken

Nee nee helaas geen VTEC ;)
'gewoon' DOHC :P

Maar ok, dan wacht ik met spanning op zondag avond :)

By the way, VTEC slaat pas aan bij hogere toeren en het inhouden is juist TOT de +/- 4500rpm :)
AzzKickah

Berichtdoor moesje » wo 09 sep 2009, 16:02

Met al die dingen die je vervangen hebt zou ik het ook in de software zoeken.
elke auto heeft een andere software en daarmee een ander koppel en vermogenskarakter,
dit betekend dus niet dat je computer een fout aan zal geven maar dat dit heel normaal gedrag is voor die motor, dit kun je wel verhelpen door de computer te laten chippen, maar iets van dat dipje zul je wel blijven houden.(mijn auto trket ook iets minder bij de 3600 toeren en trekt bij 4000 weer als een gek door)
moesje

Berichtdoor AzzKickah » wo 09 sep 2009, 16:41

moesje schreef:Met al die dingen die je vervangen hebt zou ik het ook in de software zoeken.
elke auto heeft een andere software en daarmee een ander koppel en vermogenskarakter,
dit betekend dus niet dat je computer een fout aan zal geven maar dat dit heel normaal gedrag is voor die motor, dit kun je wel verhelpen door de computer te laten chippen, maar iets van dat dipje zul je wel blijven houden.(mijn auto trket ook iets minder bij de 3600 toeren en trekt bij 4000 weer als een gek door)

Door hem te laten chippen... hmmm dat vind ik op zich wel raar.
De software in de computer is toch nog hetzelfde als hoe die was toen die uit de fabriek kwam?

Er is dus iets veranderd in de motor waardoor hij inhoudt. De computer veranderd niet, lijkt me.
Dus als ik de motor 'repareer' dan moet hij weer goed lopen met de software, zeg maar. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarbij is chippen ook niet goedkoop! :shock:
AzzKickah

Berichtdoor moesje » wo 09 sep 2009, 18:28

chippen is idd niet goedkoop nee.

maar als de auto dat ''probleem'' altijd al heeft gehad zit het hem toch echt in het kenveld van de inspuiting of de ontsteking.
(en de software past zich altijd wel iets aan aan het rijgedrag van de bestuurder, dit gedrag slaat hij op in zijn RAM-geheugen. dus stel je trapt er in zal de computer dit de volgende keren weer herkennen en zich daarin aanpassen denk daarbij aan een bepaalde gasklepstand dat de computer dan al iets meer inspuit of de ontsteking al iets aanpast)

de ontsteking op tijd zetten is natuurlijk altijd goed maar ik denk niet dat dat echt het probleem zou zijn, maar het is zeker het proberen waard.(en ook nooit verkeerd)
moesje

Berichtdoor AzzKickah » wo 09 sep 2009, 19:27

Hmmz kijk da's info waar ik wat aan heb :) :D
Interessant stukje.. maar ik heb mijn hoop wel redelijk op de ontsteking gevestigd eigenlijk...

het inhouden wat hij doet is namelijk geen 'dipje', nee het lijkt soms wel zo dat als ik van half gas naar vol gas ga, hij minder hard optrekt dan met half gas! :shock: dat kan nooit door alleen de software komen.

Wat betreft de inspuiting, ik heb een keer zo'n flesje injectoren-reiniger op een halve tank benzine gedaan maar dat hielp ook niet. Maar jij bedoelt denk ik de door de software geregelde hoeveelheid ingespoten benzine.

Hoe lang de auto het probleem heeft weet ik niet. Ik heb de auto in Maart gekocht, maar ik kan me niet herinneren of hij op de eerste paar daagjes dat ik er in reed ook al zo inhield. Dus misschien hield ie al in toen ik hem kocht.
Maar zeker de eerste tijd nadat ik 'm had opgehaald heb ik er juist voorzichtig mee gereden en helemaal niet lopen trappen omdat ik toen ook nog niet wist wanneer de distr.riem voor het laatst vervangen etc.

Overigens heb ik soms de indruk dat hij 's ochtends als hij nog helemaal koud is, minder inhoudt. Hij houdt dan nog steeds behoorlijk in, maar het lijkt soms iets minder te zijn.
Misschien kun je daar nog wat mee.

Oh en trouwens het olieverbruik wat ie heeft was er al wel voordat ik hem kocht. Er gaan zo'n 5 liter olie doorheen op een kleine 4000km. Echt zuipen dus.
Ik denk zelf dat het inhouden op de 1 of andere manier ook daarmee te maken heeft. Maar ik heb geen idee hoe.

Maar goed, ik hoop dus dat het afstellen van de ontsteking zondag een groot deel oplost..... :roll:
AzzKickah

Berichtdoor AzzKickah » ma 14 sep 2009, 11:40

Yo Patrick :)

nou heb ik volgens mij gisteravond net niet helemaal meegekregen hoe en wat met die ontsteking. Jij ging iets opzoeken of zo? Of heb ik nu gewoon pech? :P ;)
AzzKickah

Berichtdoor berryvwfreake » ma 14 sep 2009, 11:56

hier ff en tip voor je
en kijken of je hier iets mee kan
kijk ff deze site

http://www.decrxgarage.nl/index.php?opt ... &Itemid=60
Afbeelding
berryvwfreake

Berichtdoor AzzKickah » ma 14 sep 2009, 12:22

berryvwfreake schreef:hier ff en tip voor je
en kijken of je hier iets mee kan
kijk ff deze site

http://www.decrxgarage.nl/index.php?opt ... &Itemid=60

Die site ken ik inderdaad.
Maar ik wil niet de onsteking vervangen. Dat kost me meteen weer meer dan € 200,- !!

Ik wil hem eerst na laten kijken en op tijd laten zetten.
En als je 'm vervangt moet je 'm ook op tijd zetten met zo'n lamp, dus ik wil hem eerst gewoon laten controleren.

Misschien dat Patrick iets met dat handleidinkje kan m.b.t. de herkennings-streepjes ?? (of waar hadden jullie het over gisteren)
AzzKickah

Volgende

Keer terug naar Motorisch

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht